Олег Кокошинський,
заступник голови Громадської Ліги Україна – НАТО,
координатор проекту.
Олена Онаць,
президент Асоціації керівників шкіл України,
керівник проекту «Євроатлантична інтеграція України через освіту: досвід Польщі».
За метою, змістом, цільовими групами і учасниками, Освітній пакет цілком корелюється з процесом поступового запровадження у навчально-виховний процес в школах основних ідей європейського виміру в освіті, зокрема, розроблених у 2002-2004 рр.: навчального інтегрованого курсу для учнів старших класів «Європейські студії», посібника для вчителів і методології громадянської освіти і які, як свідчить міжнародний досвід, є необхідними складовими обох освітніх інтеграційних процесів. Проект в якому, суто на добровільних засадах вже беруть участь більше 200 шкіл України і європейські партнери, ініціювали Асоціація керівників шкіл м.Києва (АКШК) разом з ЦОВВ за сприяння Міжнародного фонду «Відродження», Польсько-Американсько-Української Ініціативи про співпрацю (PAUCI) та вищезазначених державних установ, громадських організацій.
Принциповим є те, що ці та багато інших, по суті, громадських ініціатив, які підтримані державою, відповідають визначеним Україною зовнішньополітичним пріоритетам, зокрема, рішенню РНБО України від 25.11.05 р, введеного в дію відповідно до статті 107 Конституції України Указом Президента України №1861/2005 від 27 грудня 2005 р. де передбачалося «забезпечити, починаючи з 2006/2007 рр. навчального року, включення до змісту загальної та вищої освіти питань, пов’язаних із проблемами міжнародної безпеки, діяльністю НАТО та ЄС, співробітництвом України з цими міжнародними інституціями.» Поширення інформованості і розуміння щодо процесів поступової інтеграції України до європейських і євроатлантичних структур співробітництва і безпеки, зацікавленості молоді цією проблематикою, зростання обізнаності з цих питань, безумовно, відповідають букві і духу, підписаного 3 серпня 2006 року основними парламентськими партіями і Президентом України Універсалу національної єдності, де підтверджена, зокрема, актуальність співробітництва та необхідність досягнення консенсусу в суспільстві щодо НАТО.
Саме відсутність консенсусу в суспільстві з цих питань, потребує іншого, неполітизованого, більш свідомого і виваженого ставлення, яке враховує регіональні, соціально-політичні, вікові і психологічні особливості, зокрема, в навчально-виховному процесі. Тобто, існує неоднорідне, але сприйнятливе середовище для презентації і, якщо не завжди фахового, проте зацікавленого обговорення і поширення Освітнього пакету. Тому, на наш погляд, цілком виправданою є увага до міжнародного, зокрема, польського досвіду інформаційного забезпечення з цих питань всіх учасників навчального процесу - вчителів, учнів, викладачів, фахівців, працівників освітніх установ, які були, є і залишаться співавторами і зацікавленими користувачами пакету. Підготовлений і впроваджений саме в умовах реалізації інтеграційного процесу і вступу до Альянсу, Освітній пакет «Польща в НАТО» і сьогодні залишається в навчальному процесі актуальним джерелом і ефективним засобом поглиблення розуміння сучасних актуальних безпекових проблем. Йдеться, перш за все, про розуміння безпеки в більш широкому сенсі, як багатомірного різнорівневого стану, зокрема, його національного і міжнародного (інституціонального), індивідуального, гуманітарного та багатьох інших вимірів. Виходячи з цього, пакет орієнтований на весь навчальний заклад, викладацький склад і має врахувати можливості різних дисциплін, що викладаються. Будучи інтегрованою і міждисциплінарною, комплексною програмою, він однак є лише однією з складових навчального процесу, який органічно включає і інші засоби, засади, дисципліни, пов’язані з вивченням інших, не менш важливих вимірів безпеки, які так успішно і майстерно запроваджуються в навчальних закладах Польщі.
Освітній пакет, одна з багатьох поєднаних між собою навчальних програм, яка не тільки пропонує і стверджує нову суспільно орієнтовану інтегральну концепцію навчального процесу, сприяє визначенню і визнанню особливого місця викладання і розуміння цих питань, але і нового місця самої школи в системі сучасних суспільних взаємовідносин. Завдяки цьому, до освітніх закладів залучаються не тільки фахівці і держслужбовці, а і сам навчальний процес наповнюється загальнолюдським ціннісним і патріотичним змістом і спрямованістю, які є вкрай важливими в часи державотворення, становлення і визначення пріоритетів нації, її участі в глобальних і інтеграційних процесах. Тому, навіть з урахуванням національних особливостей безпосередньо польська частина пакету містить багато загальнокорисної базової інформації, методичних розробок і дійсно заслуговує на особливу увагу.
В той же час, репрезентована польськими авторами національна специфіка, яка свідчить про певні альтернативи і відмінності сучасних інтеграційних процесів дає можливість краще зрозуміти генезис і незворотну логіку саме такого цивілізаційного вибору нових членів НАТО і ЄС. Досвід цього стратегічного за значенням партнера України та нового члена НАТО, який доцільно врахувати, має бути поступово доповнений і вже доповнюється освітянським досвідом і баченням вирішення безпекових, (але не тільки), проблем, саме тих країн, які заснували Альянс. І цей досвід доводить, що освіта для безпеки в цих країнах була і залишається необхідним компонентом не тільки навчального процесу, але і громадянського, патріотичного виховання, яке починається з сім’ї, дитячого садка і посилюється в школі, зокрема, завдяки змісту багатьох дисциплін. При чому її значення в умовах нових викликів і загроз безпеці навіть зростає.
Не випадково, також, що освіта в сфері оборони та безпеки стала спільною програмою співробітництва найбільш представницького громадського форуму з цих питань Асоціації Атлантичного договору (АТА), НАТО і зацікавлених країн на базі яких відбуваються щорічні конференції, семінари та інші заходи. Розроблена Освітня стратегія АТА і досвід національних організацій-членів (зокрема вже підготовлену навчальну програму і досвід ЄС, НАТО з цих питань) має врахувати і пакет що пропонується, який вже спільно використовують польські і українські освітяни. Таким чином йдеться про національну за формою, авторами, але європейську за змістом і цілями навчальну програму, яка базується на спільному інформаційному просторі, джерелах, термінології і відповідно розумінні запровадженні.
Перший досвід тренінгів і семінарів в Києві та Варшаві, засвідчили значний інтерес і можливості щодо реалізації запропонованих освітніх програм. І, навіть, певне загострення навколо інтеграційних питань в Україні, пов’язане, зокрема, з виборчими перегонами, тільки підтверджує актуальність уваги до їх вивчення і обговорення саме в навчальних закладах.
Тому, цілком виправданою і корисною є увага до міжнародного досвіду інформаційного забезпечення з цих питань всіх учасників навчального процесу - освітян,викладачів,вчителів і учнів.
Як свідчить практика запровадження пакету, який є міждисциплінарним і розрахований на якомога більше вчителів і дисциплін, він виконує, перш за все, допоміжні, консультативні і інформаційні функції. Зокрема, він має сприяти методологічному та інформаційному забезпеченню навчальної програми та бути ефективною формою залучення учнів до позакласної діяльності. Таким чином, тематичний спеціалізований пакет є лише однією з складових навчального процесу, який органічно включає і інші, не менш важливі, виміри сучасної безпеки і який, протягом останніх років дуже майстерно і успішно запроваджується в навчальних закладах Польщі.
Поширення цього досвіду в Україні передбачає, що українська складова Освітнього пакету, зокрема допоміжні матеріали, сценарії уроків і заходів має поступово і неухильно зростати. Але це має відбуватися з урахуванням і на базі дійсно унікального навчального дидактичного інструментарію, яким так успішно володіють і досі запроваджують наші партнери. Тому підготовлена в 2002 році версія пакету, його зміст і, навіть передмова авторів того видання, яку ми пропонуємо до Вашої уваги залишаються актуальними і сьогодні.
Ми сподіваємося що доповнена, більш збалансована завдяки внеску українських авторів, версія освітнього пакету має з’явитися найближчим часом, саме в процесі нашої подальшої співпраці – її обговорення, презентацій семінарів–тренінгів, тобто, конкретних заходів в Україні та Польщі. Але, вже сьогодні, розроблені в Україні навчальні матеріали, зростаюча бібліографія вітчизняних публікацій, наукових праць, зокрема, апробованих фахівцями Національної академії оборони у підручниках і посібниках, затверджених МОН України для використання в навчальному процесі, Військового інституту КНУ ім. Т.Шевченка, АКШУ, інших закладів дають змогу збагатити зміст і форми навчання з цих питань.
Відповідно до дидактичних завдань використання цієї інформації в навчальному процесі пакет містить опис проблематики, який репрезентує її спільне загальне бачення, а також зразки конспектів уроків з різних дисциплін, зміст яких базується на загальновизнаних, зокрема національних джерелах (і має поповнюватися), актуальні допоміжні наочно-схематичні матеріали, документи, мапи, хронологію подій, бібліографію, тощо. З урахуванням польського досвіду і структури, пакет включає базову інформацію щодо українського бачення і досвіду з цих питань і передбачає її постійне і неухильне збільшення користувачами. Він є спробою врахувати і розвинути як за формою так і за змістом суто європейський навчальний досвід, який базується на спільному розумінні і баченні як минулого так і майбутнього. Допомогти зрозуміти, що всі дисципліни поєднані, всі знання про головне – про Людину, її Життя і Безпеку в природі і суспільстві, в історії, яка вчить, що світ є взаємозалежний, а мир і життя - вразливі і тому варті того, щоб все це захистити. Все інше –скоріше засоби і механізми для того, щоб досягти порозуміння. Ї слід вчитися, щоб запобігти помилок і зробити власний свідомий вибір. Скористаємося цією можливістю.
Навіть в пілотному форматі, який пропонується, пакет вже використовується як в процесі підготовки тренерів, яка розпочалася в 2006 році в Варшаві і Києві і має продовжуватися в рамках спільного проекту ініціаторів з Міжнародним фондом «Відродження» в регіонах України. Сподіваємося, що після вдосконалення і відповідної процедури узгодження, його запровадження стане корисним для викладання різних дисциплін та позакласної діяльності в середньоосвітніх закладах. В той же час, з поступовим наповненням і поглибленням інформаційно-навчального змісту української складової і міжнародного досвіду, пакет, як ми сподіваємося, має стати основою для поступового запровадження в школах спеціального навчального інтегрованого курсу «Євроатлантична інтеграція і безпека України», програма якого також додається в пакеті. Матеріали, пропозиції, пов’язані з власним баченням цих питань, який враховує особистий досвід, маєте додати і Ви – то ж запрошуємо Вас до співпраці.
Користуючись нагодою, висловлюємо щиру подяку авторам польського Освітнього пакету, які представляють Центральний осередок вдосконалення вчителів в Варшаві, Міністерству закордонних справ і Міністерству освіти України і Польщі, за сприяння, а Посольству РП в Україні за надану можливість здійснити першу пілотну публікацію української версії Освітнього пакету, продовженням якої, ми сподіваємося, має стати подальша публікація вже доповненої і вдосконаленої версії за підтримки МЗС України. Велика вдячність всім хто брав участь в перекладі і сприяв підготовці матеріалів пакету до друку.
|